Sembang234

Hilangnya Permata

|

Salam pembuka bicara.... Hari terasa pilu di hati yang penuh sawang labah-labah. Mane taknya..seorang sahabat yang dalam proses nak mendampinginya sudah meninggalkan Ardu Kinanah. Hajat di hati yang kecil ni. Teringin sangat mencebok..menyenduk..menyedut segala ilmu yang dimilikinya..tapi kan daya..orang dah blik kampung. Tapi tak leh lak nak paksa dia.. Hari 21 Jun 2009. Merupakan hari diselubungi kesedihan dan kesepian. Tiga dari geng Kalghari,Nik Os dan Pet, alhamdulillah dalam perjalanan ke Bumi Haram untuk menunaikan Umran. Semoga kalian selamat sampai, selamat pulang dan tenang menunaikan ibadah di sana.

Imbasan Filem tanpa skrip hari ni yang bertajuk HILANGNYA PERMATA
Part 1:
Selesai je solat asar..bersiap nak ke rumah Ustaz Hosni. Di mana tempat para jemaah Umrah berkumpul. 1st niat aku ke sana adalah untuk jumpa nik sebab nak ambik software Adobe Photoshop cs4 arabic. Tapi malam tak matahari barang yang aku nak tu tak de. tapi xpela. aku ubah niat nak hantar diorang kat tremco je. sambil-menyibukkan diri dan berposing-posing adalah minah arab ni..wat-wat sibuk depan kitorang berkumpul..macam la xde jalan lain nak lalu. ape lagi...mata mat jantan yang tak berlesen.. mencuci mata la kejap..xleh lama-lama..kejap je. tiba-tiba ust Hosni untuk menghitung dan membilang cukup tak anak buahnya..tanpa skrip dan lirik dengan spontan je mulut ni cakap ngn ust Hosni "ust2...tlg ambik ijazah ngn syeikh2 kt sana ye" aku cakap..pas tu ust Hosni jawab "Insyallah...tulis nama ye"..fuhhhh,,dalam hati aku cakap"alhamdulillah"..tak bape seketika..mereka bertolak dengan lambain tangan yang menyapa ksedihan dan kegembiraan.

Part 2:
Pas tu..aku berpindah lokasi ke tempat lain. Masa ni aku nak hantar kawan gi Tanta..sesampai je tepi jalan (skip bape2 part). aku tahan teksi. Dalam beberapa minit, sati teksi datang.."Assalamualaikum..mauaf tanta" aku menyapa. Jawab pemandu "mesyi..Ya Allah..Irkab". dalam perjalanan ke mauaf(perhentian) suasana sesunyi syahdu..senyap je..bak kate orang negeri mek come "bunyi senyak jah"..lima minit kemudian sampai lah kat destinasi..aku menyapa lagi "driver" .." ya amm..instanna syuwayya..ana wassil sadiqi ila arabiah..ba'din ana gai tani.."..selepas je hantar kawan..aku menyapa lagi "driver".."ya amm..Insyallah aiz ruh illa madrasah nasriah". jawab ammu tu"mesyi"..suasana kembali menyepi..aku mendiamkan diri sehinggala aku sampai ke Madrasah Nasriah..pas tu...pe lagi..turun la..xkan nak duk dalam kete kot....

Part 3:
Dalam kul 10 lebih..aku dan kawan ke umah Aiman..yela rini dia dan kawan2 dia nak balik malaysia..dialah yang aku citakan awal2 tadi..sesampai je umah dia..aku terdengar suara orang menjerit..GOLLLLLLLLL....USA jaringkan..mase tu..ada perlawanan di antara USA dan Mesir..tapi nasib malang untuk mesir..kena belasah 3-0.. Ahh,,,malas nak layan diorang,,tujuan aku datang nak jumpa Aiman...masa jumap dia..aku tengok.dia senyum je..tapi hati aku hiba..NAK BALIK JUGAKK..tapi apekan dayanya aku ni..sebab natijah xkuar lagi..jadi kena la duduk lu..lek lu sambil makan nasi lemak buat Ust Dayat..tapi kecian Ust Dayat sorang ni..tak terkata di mulutnya dan di hatinya..betapa sedihnya bila Ali Bait nak balik malaysia. tanpa mengiraukan orang lain..dia tenang mem"paking" barang Aiman..Aiman2,,,,dah dekat kul 11 tapi xbersiapkan diri lagi..ke hulu ke hilir..ntah la dia wat pe..x lama kemudian..tremco datang..barula sume kelam kabut nak bersiap..tapi alhamdulillah..semuanya ok selepas tu. Tanpa membuang masa.. kami gunakan masa yang berbaki xsberapa untuk berposing2 ngn Aiman..(senyum Dalam Hiba)..dah selesai sume.kami bertolak ke mator(airport)..

Part 4:
Sesampai je kat mator.,,fuhh,ramainya manusia melayu..ramai yang menghantar orang yang balik malaysia..kat cni tak lain x bukan tempat untuk berposing2 untuk last kalinya..cume sence kat cini hantar org je la..pas tu balik umah..tu je..xlarat dah nk sambung.mata dah ngatuk,..k..Untuk mu Aiman dan kawan...semoga selamat sampai dan kepada ali bait,,terutamannya ust Dayat..jangan sedih2,,,tabahkan dri..nanti jumpa kt malaysia..

p/s: kawan itu umpama diri kita kedua yang bakal membantu kita dalam membimbing kita..

0 Respon Anda: